10 BESTE ENQUÊTE

TOOLS / SOFTWARE


Een enquête of vragenlijst uitzetten is waardevol, want je komt er ontzettend veel mee te weten.

Of dat nu is over je klanten, patienten, medewerkers of voor een marktonderzoek.

Maar doe dat bij voorkeur via een goede tool, zodat je er het meeste uithaalt! Dat kan veel schelen namelijk.

Op basis van onderstaande informatie kan je de beste programma's vergelijken via welke jij je survey het simpelst kan creëren, eenvoudig kan afnemen, handig resultaten kan exporteren en ook maximaal kan analyseren.


OP DEZE PAGINA:

10 BESTE TOOLS

1. Survio

Dat Survio bij ons op de eerste plek staat is natuurlijk niet zomaar. Het is dan ook al langere tijd een van de meest gebruikte tools voor online onderzoeken. Dat is met een aantal goede redenen. Het is namelijk een prettig en simpel programma waarmee je ook in de gratis versie al veel opties kan gebruiken. En je kan dan ook 100 respondenten per maand je vragen laten invullen.

Denk verder aan alle verschillende type vragen en de optie om alle vragen op één pagina weer te geven of toch liever allemaal apart. Je kunt ook een onbeberkt aantal vragen in je vragenlijst stoppen en een onbeperkt aantal enquêtes maken die in te vullen zijn via computer, tablet en smartphone via veilige SSL verbinding. Ook kun je alle sjabloons gebruiken (100+ in het Nederlands), multimedia inpassen (video en afbeeldingen) en de survey delen via sociale media of je website.

De goedkoopste betaalde versie van €14,92 / maand geeft je direct al handige extra opties zoals 1000 respondenten per maand en extra features voor het exporteren en rapporteren van de uitkomsten van je onderzoek. Als je een wat meer professioneel account aanmaakt (duurste is 58 euro per maand) dan beschik je over alle opties en kan je onbeperkt onderzoeken versturen en respons verzamelen tot je erbij neervalt.

Enige minpuntje dat we kunnen bedenken is dat je de dataverzameling niet kan downloaden als SPSS bestand, dat was wel makkelijk geweest. Nu maak je er een CSV van en dat importeer je weer naar SPSS. Werkt ook, maar lijkt ons nog een mooie verbetering in de toekomst voor dit toch al succesvolle bedrijf.

2. SurveySparrow

Dit is dan weer een relatief onbekende partij die we graag aan je voorstellen. Een voordeel hier is bijvoorbeeld dat je wel je resultaten in SPSS format kan exporteren. Anderzijds zijn niet alle voorbeeld vragen e.d. al in het Nederlands te gebruiken, dat is dan weer jammer. Ook kan je in de gratis versie hier al 100 respondenten uitnodigen, die je kunt embedden op een webpagina.

Ze hebben hier meer voorbeeldvragen, al is dat dan in het Engels, en meer mogelijkheden voor grote bedrijven via de zakelijke abonnementen. Denk aan integratie met Hubspot en Salesforce en kan je met meerdere medewerkers in de tool werken. Prijzen lopen op van 19 dollar per maand tot een op maat gemaakt pakket voor grote ondernemingen.

3. ZOHO Survey

Dit Indiaase bedrijf heeft een mooie survey software product ontwikkeld. Met de gratis versie krijg je de mogelijkheid om vragenlijsten tot 10 vragen samen te stellen met max. 100 kandidaten / repsonses per maand. Je kan meteen al gebruik maken van 250 gratis templates en diens voorbeeldvragen. Dit in de survey builder die 26 talen kent, ook Nederlands.

De betaalde versies zijn eigenlijk vrij goedkoop en al vanaf de medium versie van 25 euro per maand kan je bijvoorbeeld alle data in SPSS verkrijgen. In de betaalde versies ook veel mogelijkheden tot integratie met Tableau, Slack, Shopify en Eventbrite o.a. Ook is dan volledige customization mogelijk en in de duurste versie van maar 60 euro per maand kan je als bedrijf met meerdere collega's in één omgeving werken.

4. SurveyGizmo

Nog zo'n partij uit de VS. Dit is ook een interessante, als is de gratis versie wel erg uitgekleed. Zo kan je weinig typen vragen gebruiken en maar 3 surveys uitzetten. En dan alleen via een URL. Welkan je zoveel vragen stellen in die drie onderzoeken als je zelf wenst. Onder aan de streep is de gratis versie niet heel geweldig dus.

Maar zodra je ook maar het kleinste betaalde pakket neemt krijg je daar wel direct heel veel voor terug. De software is super eenvoudig te gebruiken en ook alle standaard teksten en meldingen kun je eenvoudig aanpassen naar het Nederlands. Je kan een oneindig aantal onderzoeken uitvoeren en die zo vaak laten invullen als je maar wil. Vooral is het interessant dat je hier veel opties hebt om de omgeving heel erg te branden naar je eigen merk, look en feel.

5. SurveyPlanet

Dit is een partij die meteen al heel veel vrijheid geeft in de gratis versie zodat je goed kunt kennis maken met de software. Je kan zonder iets te betalen een unlimited aantal onderzoeken uitvoeren en daar evengoed een onbeperkt aantal responses op verzamelen. Ook zijn meteen alle voorgeprogrammeerde vragen beschikbaar, inclusief Nederlandse, en kan je per mail repsondenten uitnodigen wat bij bijna geen enkele partij kan zonder kosten. Zeer interessant dus.

Maar de betaalde versie is wel nodig als je de ruwe data wil exporteren. Anders moet je gebruik maken van de analyses binnen de applicatie omgeving. Ook de personalisatie mogelijkheden kan je enkel vrijspelen door te betalen. Dit geldt ook voor echte gevorde opties als volgorde logica, multimedia en dergeljike. Het goedkoopste pakket heb je wel al voormaar 20 dollar per maand.

6. SurveyMonkey

Deze kende je al toch? Niet gek want deze partij heeft zo ongelooklijk hard ingezet op marketing. Maar in de werkelijkheid is deze partij, zeker in de gratis versie, echt niet een van de betere opties. Ja de tool is prettig om een vragenlijst in elkaar te zetten, maar je kan in de basis versie (zonder te betalen) maar 10 vragen in een enquête stellen en ook maar 40 reacties verzamelen. En je kan zelfs de data niet downloaden. En SurveyMonkey heeft 13 vraagtypen beschikbaar, dat is een stuk minder dan de andere partijen.

De betaalde versies, vanaf 36 euro per maand, geven je dan wel direct veel add-ons die het waard maken om dat abonnementje af te sluiten. De software is namelijk echt wel dik in orde. Al met al is die vooral bedoeld voor het uitvoeren van eenmalig / enkelvoudige onderzoeken, en niet voor herhaalde of periodieke surveys.

7. Qualtrics

Dit is waarschijnlijk kwalitatief de beste partij die er is. Ze zijn zeer ambitieus en maken indrukwekkend mooie programma's voor heel veel soorten onderzoeken die vooral binnen grote bedrijven er interessant zijn voor HR, Marketing, Sales, Service en tja welke afdeling eigenlijk niet. Vooral bedoelt voor het versturen van vragenlijsten intern naar personeel of extern naar klanten, partners en leveranciers.

Dat het vooral voor grootzakelijke klanten interessant is blijkt wel uit het prijskaartje, want je kan de tool aanschaffen vanaf 1500 dollar voor een jaar. Maar daar krijg je dus wel heel veel voor terug. 100+ vraagtypen, een super mooi platform, de beste designs, templates en analyses die je zelf niet bedenkt.

8. KwikSurveys

Dit is een beetje een gek platform. Niet omdat ze een slechte tool bieden, want ze zijn een van de grootste partijen in Europa, maar omdat ze rare opties bieden in hun goedkoopste versie. Die is eigenlijk best wel goed zelfs, maar er worden in de survey dan wel advertenties getoond aan die mensen die hem voor je invullen. Hmmm...

Je leest het trouwens goed, de goedkoopste versie want er is geen gratis versie. Je kan de basis module gebruiken voor €2,99 per maand als student of Non-profit organisatie. Je kan wel alle paketten gratis uitproberen. Twee nadelen die we nog wel even genoemd willen hebben: je kunt geen open vragen stellen, en je kan de beschikbare sjablonene niet personaliseren naar je eigen merk. Dat is wel een teleurstelling.

9. SmartSurvey

Dit Engelse bedrijf heeft een prima tooling met een gratis variant die de verwachte limitaties heeft. Zo kan je maar 15 vragen in een enquête stellen en er maar 100 respondenten per maand op krijgen. En je onderzoek kan je dan alleen per link of embed toegangelijk maken. Je kan overigens dan ook niet de taal van je enquête aanpassen. En, beetje bijzonder, je kan je verzamelde data wel exporteren maar alleen naar Microsoft Word?!

De betaalde versies beginnen bij 35 pond per maand en maken je al heel snel veel opties toegankelijk. Nu is de tool wel een beetje oubollig en soms niet meer echt van deze tijd. Maar verder een prima platform dat doet wat je verwacht.

10. Google Forms

Google Forms is niet echt enquêtesoftware of een vragenlijst-tool. Je kan eigenlijk gewoon een formulier maken dat door mensen wordt ingevuld. Je hebt niet de beschikking over templates, voorbeeld vragen, vraag typen, survey logica (iedereen moet echt alle vragen invullen), kan de formulieren niet versturen per mail.

Voordeel is wel dat dit platform, zoals eigenlijk alle Google producten, gewoon heel goed doet waar het voor bedoeld is. Je kan er dus prima data mee verzamelen of een basaal onderzoek mee doen. En je kan het heel mooi personaliseren en je eigen merk meegeven. En gebruik is helemaal gratis. En, zo kennen we ze ook wel weer, je kan het natuurlijk koppelen met alle andere gratis Google applicaties!

CRITERIA

Bij het bepalen van deze Top 10 en de ranking van de genoemde partijen kijken we naar een vast aantal eigenschappen om een goede vergelijking te kunnen maken. Die zijn bovendien vooral van belang voor de gebruiker, jij dus.

Dit betekent niet dat de nummer 1 altijd de beste is voor jouw vraag of onderzoek, maar geeft wel in algemene zin de beste (prijs-) kwaliteit weer. Welke tool de beste keuze wordt, kan verschillende aangezien bijvoorbeeld een grote enterprise nogal andere wensen en eisen heeft dan een marktonderzoekbureau, eenmanszaak of wetenschappelijk onderzoeker.

Gratis mogelijkheden

Allereerst kijken we naar de opties en features die je geboden worden in de gratis versie van de verschillende platformen. Vooral interessant voor startende of kleine ondernemers, studenten en voor onderzoeken die simpelweg niks mogen kosten natuurlijk. Kan je hiermee uit de voeten of is het gewoon een lokkertje om je later alsnog op kosten te jagen? NB: dat laatste gaat niet op voor de bovengenoemde bedrijven uiteraard, want die haalden geen vermelding.

Kosten van extra opties

Dan toch even kijken naar de betaalde opties. Vooral interessant als je wel een (klein) budget hebt, of zelfs een groot budget en meer ambitie in je onderzoeken. Krijg je dan waar voor je geld? Welke opties zijn er allemaal, en hoeveel kost het?

Webbased / online dashboard en wizard

Dan de tool zelf. Is die modern en makkelijk in gebruik? Het is vooral prettig als je makkelijk de vragenlijsten in elkaar kan draaien zonder veel gedoe, en kan je die makkelijk via internet benaderen?

Veel vraag types

Dan gaan we wat meer de diepte in. Het aantal vraagtypes is belangrijk om op de goede manier data te kunnen verzamelen. Maar maakt het vaak ook leuker en interessanter voor de respondenten.

Veel voorbeeld vragen

Dan het gemak, waarbij het wel zo lekker is als er al veel voorgeprogrammeerde vragen zijn. En dan natuurlijk graag in het Nederlands. Denk hier aan specifieke vragen voor bepaalde onderzoekdoelen zoals klant- of medewerkertevredenheid, maar ook belangrijke graadmeters als NPS. En natuurlijk de standaard inleidende, demografische en controlevragen.

Makkelijk invullen

Het gaat niet alleen om jou, maar ook om de mensen die jouw survey moeten gaan invullen. Kunnen ze dat doen via hun device van voorkeur? En is dat makkelijk, frustratieloos en misschien zelfs leuk?

Makkelijk versturen

Het versturen van je vragenlijst kan op veel manieren, maar die moet wel bij je onderzoeksdoel en doelgroep passen natuurlijk. Mail, gepersonaliseerd, social media, embedden of gewoon een simpele url.

Aantal repsondenten

Hoe waardevol je resultaten zijn valt of staat in veel gevallen toch heel simpel bij het aantal ingevulde enquêtes. Maar dan moet dat wel mogelijk zijn. Veel tools limiteren dit namelijk. En vooral in de gratis versies is dit een punt, maar ook in de betaalde abonnementen.

Taal

Al kort even genoemd, maar de taal is wel prettig als die in te stellen is in het Nederlands. Echt niet alleen voor de voorbeeldvragen of templates, maar ook voor de uitleg, rapporten en de standaard teksten rondom de survey zelf bij het invullen.

Custom design

Belangrijk voor bedrijven om ook hun eigen look en feel mee te kunnen geven aan de enquête omgeving waarin die door de respondenten wordt bekenen. Maar vergis je niet, dit kan ook wel degelijk van invloed blijken op hoe die wordt ingevuld en daarmee dus op de uitkomsten.

Analyseren

Veel software programma's bieden standaard dashboarding en analyses. Prettig om je data grofweg je beoordelen, of zelf helemaal als je niet van plan bent om zelf de statistiek in te duiken via SPSS.

Exporteren

Maar wil je wel zelf in de ruwe data duiken, dan is het belangrijk dat je die wel op een goede manier kan downloaden. Geen gekke extensies, graag handige formats zoals .csv of met voorkeur ook SPSS.

Zakelijk: Aantal gebruikers

Voor bedrijven en bureaus wel fijn als je abonnementen kan afsluiten voor meerdere gebruikers. Dan kan je met meerdere collega's aan één project werken.

Zakelijk: Integraties

En ook voor bedrijven is het prettig als zij de tool kunnen koppelen met andere softwarepaketten. Zoals Tableau, Hubspot of Salesforce.