ONLINE ENQUÊTE

MAKEN (GRATIS)


Je wil graag een (markt)onderzoek uitvoeren of een vragenlijst uitzetten.

Dat doe je bij voorkeur via internet, want online is het makkelijker respons te vergaren en daarna te analyseren.

Maar hoe pak je dit aan, en kan dit ook zonder kosten? Ja dat kan, wij geven je er graag onze kennis over.

Ook hebben we onderzoek gedaan naar de beste enquete tools / programma's om hiervoor te gebruiken.


ENQUÊTE TOOLS?

Er zijn tegenwoordig een heleboel online software programma's te vinden waarmee je via internet een onderzoek / vragenlijst kan uitzetten. Dat is nog eens wat anders dan de papieren versie die men vroeger afnam. Die verstuurde je per post (en dan maar duimen of je respons kreeg) of je moest mensen op locatie krijgen.

Met de nieuwste technologie kan iedereen jouw vragen veel makkelijker beantwoorden. Op een laptop, maar ook tablet of smarthpone. Als ze maar wifi hebben of een mobiel netwerk... bovendien bieden de tools allerlei handige zaken aan zoals standaard ingegeven (voorbeeld) vragen, allerlei vragensoorten, verschillende antwoordopties zoals open velden tot Likert schalen.

Versturen is eveneens erg simpel gemaakt, zo kan je kiezen uit mail maar ook verschillende social media of integratie op een eigen website / online portal. En als de reacties eenmaal binnen zijn... kan je die vaak eenvoudig exporteren als excel, pdf of spss bestand. Maar ook binnen de geboden oplossing zit vaak al een scala aan rapporten en analyses ingebouwd.

Vergelijk de beste tools om te kijken welke het beste past bij het onderzoek dat jij wilt doen, als zal je zien dat de nummer 1 eigenlijk al bijna alle eisen die je maar kan hebben wel tegemoet komt. Daarbij is een groot deel van de opties gratis te gebruiken, enkel bij aanvullende wensen kan je kiezen voor een betaalde variant als zijn die kosten alsnog bescheiden.

HOE HET WERKT?

Een account aanmaken en gebruik maken van de basis opties is eigenlijk bij alle platformen kosteloos. Wat precies die gratis features zijn verschilt wel. Let hier ook op het kunnen versturen van de survey, want meestel zit daar het addertje... heb je een hele vragenlijst zitten programmeren, kom je erachter dat je moet betalen om het uit te zetten! Oeps

De vragen opstellen

Programmeren klinkt trouwens erg moeilijk, maar in de meeste gevallen is dit echt super simpel waarbij je kan werken vanuit standaard templates en kan slepen met onderdelen. Alles is daarbij ook handmatig aan te passen en te personaliseren. Je hebt dus geen technische kennis nodig ofzo.

Handig hierbij is dat veel partijen al veel sjablonen en voorgemaakte vragen bieden. Zie ook onze goede enquêtevragen voorbeelden. Natuurlijk wel fijn als deze in het Nederlands zijn, evenals de uitleg en dergelijke. Denk aan vragen als NPS score, medewerker- of klanttevredenheid, 360 graden feedback, merkbekendheid, maar ook veel standaard / basis / demografie vragen.

De tools hebben trouwens veelal wel een maximaal aantal vragen dat je kunt stellen, dus let daar op. Natuurlijk moet een enquête ook niet te lang zijn want dan haken mensen af.

Denk bij het opstellen van je vragen goed na over de vervolgstappen, dus hoe ga je de antwoorden analyseren? En hoe makkelijk is het voor de mensen om die antwoorden te geven? Sommige vragen geven mensen makkelijk een ja/nee antwoord op, terwijl jij vaak meer hebt aan een cijfer van 1 tot 10.

De enquete versturen

Zoals eerder benoemd zijn hier grote verschillen. Zo is de meest standaard optie e-mail, maar dat is niet in alle gevallen afdoende. Zeker niet als je nog geen bestaande set met respondenten hebt. De betere tools geven je daarbij ook redelijke wat ruimte in de aantallen, zodat je niet maar 10 respondenten kan uitnodigen. Voor een gedegen marktonderzoek ga je toch al snel richting de honderden.

Als je niet per se een persoonlijke uitnodiging hoeft te versturen dan kan het een optie zijn om de enquête via bijvoorbeeld een intranet of social media platform uit te zetten. Dan bereik je een groter publiek en kom je hopelijk ook aan een betere respons.

Vragen laten invullen

Het meedoen aan je onderzoek moet bij voorkeur zo leuk en makkelijk mogelijk zijn. Hier moet je dus al rekening mee houden tijdens het aanmaken van je survey. Klopt het niet en maak je het je respondenten lastig, dan zullen ze tijdens de vragen afhaken en dat is zonde.

Let er dus op dat de tool die je gebruikt in te vullen is via veel devices (tablet, mobiel, laptop etc.) en dat je ook slim kiest of je alle vragen op één pagina zet onder elkaar, of dat je dit verspreidt over meerdere pagina's waarbij de reeds ingevulde antwoorden steeds al worden opgeslagen als men naar de volgende sheet klikt.

Een hele slimme optie hier is de intelligente software die snapt wanneer een vraag kan worden overgeslagen. Als iemand bijvoorbeeld door een bepaald antwoord te geven op vraag 2 daardoor vraag 3 - 4 niet meer hoeft in te vullen. Dat maakt het invullen veel prettiger.

Bijvoorbeeld als je een vraag stelt of je medewerker naar het bedrijfsfeest is geweest, en hij antwoord 'nee', dan hoef je de vraag niet meer te stellen of hij het een leuk feest vond en wat voor suggesties hij heeft ter verbetering voor volgend jaar!

Exporteren / Analyseren

Je onderzoek is afgerond, althans de dataverzameling dan. Je hebt inmiddels genoeg respons gehad op je enquête en dus genoeg gegevens om daarover zinnige uitspraken te kunnen doen. Daarbij wordt je in de meeste gevallen geholpen door de tool, want die hebben vaak al ingebouwde dashboards en grafieken die de interessante uitkomsten tonen.

In veel gevallen wil je echter zelf ook nog met de data aan de slag kunnen. Bijvoorbeeld om er nog statistische testen mee te doen. En dan zal je eerst ook nog de data moeten controleren en opschonen, waar nodig reviseren. Dit betekent dat je de ruwe gegevens moet kunnen achterhalen.

Bij de goede programma's kan je deze gewoonweg downloaden. In verschillende formats en vaak ook al meteen als SPSS bestand zodat je meteen kan gaan onderzoeken. Kan je het nu niet direct als SPSS exporteren dan kan dit wel via een omweg: download het bestand als Excel en importeer dit naar SPSS. Let wel op dat dit niet altijd goed hoeft te gaan.

WAAROM ONDERZOEK DOEN BELANGRIJK IS

Misschien is dit "Preken tegen het koor", om maar een mooi gezegde uit het Engels te vertalen, maar onderzoek doe je niet zomaar. Je doet het om informatie te achterhalen. Met de data kan je vervolgens analyses maken die jouw hypotheses bevestigen of afwijzen. Daarbij kan je ook met oriënterende analyses patronen en verschillen achterhalen waar je niet eens naar op zoek was.

En dit allemaal helpt je om uiteindelijke betere beslissingen te nemen. Je verbetert en geeft vorm aan je besluitvorming en beleid. Maar ook je dienstverlening, je producten, service, verkoop, marketing, personeelsbeleid en ga zo maar door. En vaak heeft het doen van een onderzoek, zoals naar werknemers- of klantentevredenheid al een positief effect op zich, omdat mensen zich dan gehoord voelen.

De investering van het doen van onderzoek zijn vaak veel lager dan gedacht, terwijl de uitkomsten juist in positieve zin veel waardevoller zijn dan je vaak hoopt. Daarmee is het de investering eigenlijk altijd wel waard, omdat het je veel meer oplevert dan dat het je kost.

Je hebt inmiddels wel door na het doorlezen van bovenstaande informatie van hoe het allemaal werkt, dat er nogal wat haken en ogen zijn en genoeg te leren. Maar dat geeft niet, de goede websites die wij aanbevelen helpen je hier alleen maar bij.