VOORBEELDEN INLEIDING

ENQUÊTE


De inleiding van je enquête of vragenlijst is van groot belang.

Hiermee beïnvloed je namelijk niet alleen hoeveel mensen alles invullen, maar ook met welke mindset ze dat doen.

Daarom vind je hier enkele voorbeelden en wat algemene tips om mee aan de slag te gaan.

Of het nu een onderzoek is onder klanten, patiënten, medewerkers, studenten of marktonderzoek.


ALGEMENE TIPS

Wil je een online enquête maken, gratis? Dat kan via de beste enquête tools / programma's. De kosteloze versies kennen al meer dan genoeg features om een goed onderzoek te doen.

De inleidende tekst van je survey bepaalt zowel je responsrate als de manier waarop men je vragen beantwoord. Dit betekent dat ze in de eerste plaats zich aangesproken moeten voelen en enige motivatie krijgen om de vragenlijst helemaal te doorlopen. Tegelijkertijd wil je de verwachting managen zodat ze ook niet halverwege alsnog afhaken. Zodoende zijn er aan aantal standaard zaken die handig zijn om te benoemen:

  • De doelgroep van het onderzoek. Dit zou voor een herkenning moeten zorgen bij de respondent. Zo niet, is het ook niet per se erg als die afhaakt?
  • Waar het onderzoek over gaat. Dit zorgt voor de juiste verwachting.
  • Wat er wordt gedaan met de resultaten. Dit zorg voor transparantie en een gevoel van nuttigheid. Transparantie neemt bovendien argwaan weg.
  • Hoe lang het invullen ongeveer zal duren. Als men op voorhand weet waar aan toe te zijn, zal men minder snel tijdens de survey wegklikken.
  • Zeker in huidige tijd ook goed om te benoemen dat netjes wordt omgegaan met privacy en dat resultaten anoniem worden gepresenteerd.

Wat helpt is om zoveel mogelijk de inleidende tekst, net als de uitnodiging overigens, te personaliseren. En als het een mogelijkheid is kan je deelname belonen.

KLANTEN

Een van de meest gevraagde doelgroepen voor enquêtes zijn klanten. Graag willen bedrijven weten hoe tevreden zijn zijn, zodat op basis van die informatie producten, verkoop en service verbeterd kunnen worden. Lastig is echter dat de betreffende klant op moment van onderzoek zijn / haar aankoop al heeft gedaan en weinig motivatie heeft om mee te werken. Daarom kan je hier juist de nadruk op leggen door te zeggen dat je de ervaring van die klant wil verbeteren. Handig hier is ook om altijd korte onderzoekjes te doen.

Voorbeeld

Beste [klantnaam],

Leuk dat u bij ons onlangs [productnaam] heeft gekocht. We zijn blij u als klant te mogen hebben en willen daarom uw ervaring de volgende keer nóg beter maken, evenals die van al die andere klanten.

Om die reden willen we u vragen om een aantal korte vragen te beantwoorden waarmee we dit kunnen bewerkstelligen. Dit kost u slechts 3 minuten maar is ons veel waard.

Daarom verloten we dan ook [100 cadeaubonnen ter waarde van 25 euro] onder de deelnemers.

MEDEWERKERS

Medewerkers zijn weer een heel andere doelgroep, die vaak wel mee willen werken aan een onderzoek omdat ze hier op een anonieme manier feedback kunnen geven die ze anders niet zo snel zullen geven aan hun leidinggevende bijvoorbeeld. Zeker niet als het over die manager gaat... belangrijk is daarbij wel om al aan te geven wat er wordt gedaan met de informatie die uit het onderzoek komt, want dat is het hete hangijzer.

In meer algemene zin is het wijs om ook een open gedeelte in je onderzoek toe te voegen zodat een medewerker naast de vaste vragen ook zelf nog de ruimte krijgt om aan te kaarten wat volgens hem / haar gezegd moet worden. As je dit doen, benoem dit dan ook in de inleiding, want dan zullen meer mensen meedoen.

Voorbeeld

Beste collega / [naam medewerker],

Welkom in het jaarlijkse medewerkerstevredenheidsonderzoek. Fijn dat je mee wilt werken want alleen met jouw feedback kunnen we gericht ons best doen om een betere werkgever te zijn.

We vinden het belangrijk om te vermelden dat de uitkomsten van dit onderzoek 100% anoniem zijn. Antwoorden zijn nooit te herleiden naar één persoon.

We hebben een aantal gesloten vragen voor je, maar ook een open gedeelte waar je zelf kan bepalen welke onderwerpen je wilt inbrengen. Invullen duurt ongeveer 25 minuten.

PATIËNTEN

In de zorg is het misschien wel nog lastiger om mensen mee te laten werken aan je onderzoek, omdat dit gaat over patiënten die medische zorg krijgen. Die hebben een ziektebeeld en daarom wel andere zaken aan hun hoofd. Belangrijk hier om het belang flink te onderstrepen.

Voorbeeld

Beste Heer / Mevrouw,

Dank dat u mee wilt werken aan dit onderzoek, waarmee we de patiënbehandeling op [afdeling naam] kunnen verbeteren. U helpt ons met uw feedback om de zorg van als onze patiënten naar een hoger niveau te tillen.

Wij stellen u graag enkele vragen over uw recente bezoek. De antwoorden die U geeft worden anoniem verwerkt. Het invullen kost u ongeveer 5 minuten.

MARKTONDERZOEK

Bij marktonderzoek weet je niet aan wie je vraagt om mee te doen aan je survey. Dat maakt het extra ingewikkeld. Vaak kan je ook niet heel gericht je doelgroep targeten in de uitnodiging, dus is het bovendien zaak om ervoor te zorgen dat je de juiste mensen aanspreekt. Daarmee voorkom je ook dat veel mensen mee gaan doen waar je eigenlijk niks aan hebt en alleen maar je data vervuilen.

Voorbeeld

Beste heer / mevrouw,

Voor dit onderzoek naar [onderwerp] zijn we op zoek naar [klanten van bedrijf A] die hun mening willen geven over verschillende merken in de [sector].

We zijn op zoek naar de beleving van verschillende merken en hoe zij zich tot elkaar verhouden.

Dit onderzoek wordt volledig anoniem uitgevoerd. Om u te bedanken voor uw medewerking ontvangt u na afloop een [kortingscoupon voor webwinkel A].