SELECTIEVRAGEN

ENQUÊTE


Het kan slim zijn voor je onderzoek om te starten met een aantal selectievragen.

Verwar deze niet met controlevragen of filtervragen, die lijken wellicht op elkaar maar hebben een andere bedoeling.

Selectievragen worden tegenwoordig ook vaak ingezet bij recruitment doeleinden overigens, maar dat is niet de vorm waar wij op doelen.

Wij leggen je graag het gebruik ervan uit in een survey / vragenlijst.


GRATIS ENQUÊTE PROGRAMMA

Wil je makkelijk een online survey maken & uitsturen en daarin gebruik kunnen maken van selectievragen? Er zijn hiervoor genoeg opties te vinden waarbij ze eigenlijk allemaal wel een degelijke gratis versie hebben. Kijk hiervoor bij de beste enquête tools, dan heb je de fijnste features en kan je het meeste uit je enquête halen.

UITLEG SELECTIEVRAGEN

Het hele doel van dit soort vragen is om een selectie plaats te laten vinden. Je wil hiermee op voorhand borgen dat de juiste respondenten in je vragenlijst terecht komen, en degene waar je niks aan hebt liever niet. Daarmee voorkom je onnodige respons omdat je daar toch niks mee kunt.

Dit scheelt je in het opschonen van je data, voorkomt dat je eventueel te snel aan je limiet zit van maximale aantal respons per maand (dat is bij bijna alle gratis enquête programma's ingesteld) en is zeker belangrijk als je de respondenten een beloning geeft want anders kost het onderzoek je onnodig veel geld.

De truc is dan ook om harde vragen te stellen, en als men niet in je doelgroep blijkt te vallen deze direct uit de survey te zetten. Klinkt hard, maar jij hebt er toch niks aan en de respondent verdoet eigenlijk ook zijn tijd ermee. Wat precies jouw doelgroep is en hoe je die inkadert ligt helemaal aan je onderzoek.

Vaak zie je wel dat hier gebruik wordt gemaakt van demografische vragen of dat een specifieke selectievraag wordt toegevoegd aan deze sectie aan het begin van het onderzoek, of meteen na de enquête inleiding.

Door recruitmentsites wordt dit ook toegepast trouwens, ze weren dan ongewenste sollicitaties. Ze vragen simpelweg een aantal harde eisen uit en als een kandidaat daaraan niet voldoet kan die simpelweg zijn sollicitatie niet versturen.

VOORBEELDEN

Voorbeeld 1

Selecteer je doelgroep op basis van de demografie. Stel deze dan zeker aan het begin. Zoek je bijvoorbeeld alleen mannen, leidt dan de vrouwen direct uit de enquête. Je kan dit natuurlijk ook doen met een opeenstapeling van vragen.

Voorbeeld 2

Je doelgroep is heel specifiek. Bijvoorbeeld bij een onderzoek onder klanten van KPN kan je simpelweg vragen "bent u klant van KPN?" Maar zeker in het geval van betaalde enquêtes waarmee de respondenten geld verdienen (via een panel of bureau) hebben ze dit vaak wel door en geven ze het sociaal wenselijke antwoord. Om dit te voorkomen kan je dan beter vragen: "bij welke telecom providers bent u klant?"en dan een multiple choice antwoordmogelijkheid met daarin alle aanbieders in Nederland.