PATIËNTEN ENQUÊTE HUISARTSENPRAKTIJK
Een huisarts en praktijk hebben een belangrijke positie in ons zorgsysteem, een vooruitgeschoven post als het ware die het meest toegankelijk is voor patiënten, al is het maar omdat deze in het basispakket valt van de zorgverzekeraars.
De kwaliteit van geleverder zorg hangt daarbij nauw samen met de ervaring van patiënten. Een goede beleving zorgt voor vertrouwen om klachten goed en eerlijk uit te kunnen leggen, vragen te durven stellen en een volgende keer weer terug te durven komen.
Een minder fijne ervaring kan averechts werken en een goede diagnose in de weg staan en zelfs drempelverhogend werken.
Een vinger aan de pols houden en deze beleving in kaart brengen is daarom belangrijk. Dit is te realiseren middels een patiënten vragenlijst.
Bij voorkeur kan dit proces digitaal worden ingericht door een online enquête te maken. Dan kunnen patiënten deze niet alleen makkelijker invullen maar zijn de resultaten ook goed te analyseren.
Wij geven graag een aanzet welke vragen daarvoor goed gebruikt kunnen worden. Waar gewenst kunnen deze worden aangevuld met andere sjablonen zoals enquête inleiding, demografische vragen of afsluiting.
DEZE VRAGENLIJST GEBRUIKEN
De voorbeeld enquête hieronder kun je inzetten om beleving van patiënten te meten op een aantal verschillende onderdelen. Indien gewenst kun je hier uiteraard nog aanpassingen of aanvullingen op doen. We raden aan om deze uit te zetten via de beste enquête tool, op dit moment is dat Surveysparrow.
Deze enquête software stelt je al in de gratis versie in staat om je survey door 50 patiënten te laten voldoen elke maand. Je kan dan tevens de resultaten met dezelfde tool mooi laten rapporteren en evalueren. En al met een klein abonnement van 19 euro per maand kun je een stapje verder gaan en de gehele omgeving voorzien van je eigen logo en kleurstijl. Dan krijg je ook meer mogelijkheden om bijvoorbeeld de ruwe data te downloaden en dieper te analyseren en kan je de vragenlijst zelfs 2.500 keer per maand uitzetten, maar dat is wellicht wat overdreven.
VOORBEELD ENQUÊTE
Hoe heeft u onze praktijk leren kennen?
- Aanbeveling andere huisarts
- Aanbeveling bekende
- Advertentie
- Langs praktijk gelopen / gereden
- Anders, namelijk …
- Weet niet meer
Sinds wanneer bezoekt u onze praktijk?
- Minder dan een jaar
- 1 -2 jaar
- 3-5 jaar
- 5 – 10 jaar
- Langer dan 10 jaar
In hoeverre bent u het eens met de volgende uitspraken?
Helemeel eens | Eens | Neutraal | Eneens | Helemaal oneens | |
De wachttijd in de wachtkamer is niet te lang | O | O | O | O | O |
De wachtkamer is prettig | O | O | O | O | O |
De wachttijd in de behandelkamer is niet te lang | O | O | O | O | O |
De wachttijd op testen en uitslagen is niet te lang | O | O | O | O | O |
Het is makkelijk om een afspraak te maken | O | O | O | O | O |
De openingstijden zijn ruim genoeg | O | O | O | O | O |
De praktijk is goed bereikbaar | O | O | O | O | O |
De praktijk is goed toegankelijk | O | O | O | O | O |
De praktijk heeft een prettige uitstraling | O | O | O | O | O |
Behandelkamers zijn schoon en comfortabel | O | O | O | O | O |
Het contact per het personeel is prettig | O | O | O | O | O |
Het personeel is vriendelijk en behulpzaam | O | O | O | O | O |
De huisarts (-assistent) is kundig | O | O | O | O | O |
De huisarts begreep mijn klachten | O | O | O | O | O |
De huisarts legt de behandeling goed uit | O | O | O | O | O |
De huisarts informeert goed over verder ziekteverloop | O | O | O | O | O |
Ik heb vertrouwen in de huisarts | O | O | O | O | O |
Ik kon mijn vragen stellenO | O | O | O | O | O |
Mijn wensen werden meegewogen | O | O | O | O | O |
De behandeling had het gewenste effect | O | O | O | O | O |
Er wordt zorgvuldig omgegaan met mijn privacy | O | O | O | O | O |
Hoe waarschijnlijke zou u de praktijk aanbevelen aan anderen?
Cijfer tussen 1 – 10 (NPS berekenen)
Welke zaken zouden we verder nog kunnen verbeteren?
…
Welke zaken gaan op dit moment juist al heel goed?
…
Heeft u verder nog opmerkingen of suggesties?
…